Gepost door: 3xNix | 27 april 2011

Verwarrie

Er was een tijd dat er nog geen schrift was. Er was ook een tijd er nog geen kalender was. Er was zelfs een tijd dat er nog geen tijd was.

Ik gok dat ze allemaal ongeveer tegelijk bedacht zijn. Dit zou ik waarschijnlijk gemakkelijk kunnen vinden via Google maar omdat het er voor nu niet toe doet heb ik die moeite niet genomen. Hoewel, als ik het nu zo opschrijf realiseer ik me dat dat eigenlijk juist de essentie is van dit verhaal.

Want als ik het op zou zoeken (wat ik nu inmiddels uit principe niet meer ga doen), hoe weet ik dan dat de informatie die ik dan krijg ook daadwerkelijk klopt? Inmiddels is ‘het internet’ gelukkig al ver genoeg ingeburgerd dat iedereen die een klein beetje zelf kan nadenken zich wel bewust is dat je niet zomaar klakkeloos moet geloven wat er wordt verteld. Hoewel? Justin Bieber was niet de eerste en zal waarschijnlijk ook niet de laatste zijn die op twitter onterecht dood wordt verklaard. Wellicht door sommige ook gewoon uit stille hoop. Maar uitzonderingen daargelaten ga ik er vanuit dat men kritisch is op wat er op internet aan informatie te vinden is.

“Oude informatie” wordt echter vaak als feit overgenomen “omdat dat nu eenmaal zo is”. Ik heb altijd begrepen dat de kwaliteit van het drinkwater zo’n 200 tot 2000 jr. geleden nogal te wensen over liet. Voila, een beter excuus om van ’s ochtends tot ’s avonds bier te drinken is sindsdien nog niet bedacht. Hierdoor stel ik me zo voor dat de gehele wereldbevolking vroeger standaard minimaal aangeschoten was. Met dus als gevolg dat sommige informatie wellicht wat anders in de boeken terecht is gekomen dan oorspronkelijk de bedoeling was. Ik ga er van uit dat eerst de dagen van de week zijn bedacht. Toen later iemand daar een agenda voor ging maken zou het zo maar kunnen zijn dat hij verkeerd is begonnen. Als ik naar mezelf kijk in de vakantie (wanneer ik ondanks de goede kwaliteit drinkwater toch wat meer drink dan normaal) weet ik ook vaak niet wat voor dag het nu eigenlijk is. Maar de eerste mens die de agenda maakte wist natuurlijk ook dat er toch niemand was die kon controleren of het wel klopte. Er was tenslotte nog geen jurisprudentie over, sterker nog waarschijnlijk moest dat woord zelf nog worden bedacht. Het zou dus best zo kunnen zijn dat wij nu denken dat het vandaag woensdag is, terwijl het oorspronkelijk eigenlijk gewoon donderdag is en wie zegt dat vrijdag ook echt na donderdag hoort te komen, misschien is de volgorde eigenlijk wel heel anders? Hier zit volgens mij verder geen wetenschappelijke onderbouwing achter, het zou tenslotte niets uitmaken of zondag nu zondag of dinsdag heet.

Zo zijn er natuurlijk nog veel meer “feiten” te bedenken die we gewoon zonder enige verificatie dagelijks gebruiken. In ‘De gelukkige huisvrouw’, wordt Jezus in twijfel getrokken op een manier die de bewijslast in een rechtszaak zou laten wankelen, de clou was ongeveer dit: “Er zijn veel mensen die zeggen dat ze Jezus zijn, niemand gelooft ze. Waarschijnlijk was dat vroeger ook al zo. Wat als men de echte Jezus nu ook niet geloofde en iemand anders die niet de echte Jezus was maar wel zei dat hij dat was (misschien door een betere spindoctor) wel werd geloofd. Dan geloven miljoenen mensen nu misschien in de verkeerde Jezus”

En zo kan ik nog wel even door gaan, is links niet eigenlijks rechts en andersom. En aangezien ik nooit zelf via Amerika, langs Japan over Rusland terug naar Nederland ben gevlogen moet ik er dan maar blindelings vanuit gaan dat de aarde niet toch plat is?

Triest genoeg zijn er nog steeds regeringsleiders die hun eigen waarheid er op na houden en zo dmv propaganda hele bevolkingen misleiden. Ik doel hiermee niet alleen op de niet Westerse landen zoals Libië en Syrië. Daar heb ik op onverklaarbare wijze nog enigszins begrip voor ‘omdat ze niet Westers zijn’ (heerlijk die oogkleppen). Nee ik doel vooral op Westerse landen omdat je juist daar van mag verwachten dat dit soort praktijken niet meer voor komen. Geniaal bedacht bijvoorbeeld van Berlusconi, om “zijn” geheime dienst de geboortedatum van zijn 17 jarig lover Ruby, een jaar terug te laten draaien. Gelukkig werd dit ontdekt en gaat dit meisje in ieder geval de geschiedenis in als het 17 jarige meisje en niet als de 18 jarig vrouw die Berlusconi’s ondergang werd. Deze poging om de geschiedenis te wijzigen is mislukt maar spannender vind ik nog het idee wat er allemaal wel gelukt is waar wij geen weet van hebben…..

Is Elvis dood, was er wel echt een mens op de maan? Of leuker nog, wat nu bijvoorbeeld als Emma van Waldeck Pyrmont een slippertje had gemaakt en hier zou Juliana uit geboren zijn. Dan zou het huidige koningshuis dus bestaan uit gewone burgers zonder dat iemand dit door heeft.

Tot zo ver een korte rondleiding in de confuse gedachtes van mijn brein. Verwarrend!

Zaai gerust nog meer verwarring in mijn hoofd, wat moet ik nog meer in twijfel trekken?

Categorieën

