Gepost door: 3xNix | 9 februari 2011

Maar wat hebben we gelachen..

“Ik wil niet de psycholoog uithangen maar…” Naïef als ik ben ging ik er van uit dat hij bedoelde dat hij niet de psycholoog wilde uithangen. Dom van me, dit bleek natuurlijk volledig ge(psycho)logen. Wat volgde was een diepgaande geestelijke analyse hoe ‘zo iemand als ik’ zo had kunnen ontsporen. Het was voor ‘zo iemand als ik’ waarschijnlijk verstandig geweest om de conclusie van zijn betoog af te wachten en er mijn voordeel mee te doen. Ik dwaalde echter vroegtijdig af en begon de eerste zin van zijn analyse te analyseren.

Blijkbaar is ‘ik wil niet… maar…’ een vrijbrief om werkelijk alles te kunnen doen of zeggen. Bijvoorbeeld: “Ik wil niet brutaal zijn maar heb je €10 voor me?” Wil hij echt niet brutaal zijn maar heeft hij die €10 zo hard nodig dat hij nu, bij wijze van uitzondering, toch een keer brutaal is? Of zegt hij alleen maar dat hij niet brutaal wil zijn terwijl hij vervolgens heel bewust een brutale vraag stelt, wat het geheel nog brutaler maakt. Dit zou je eventueel kunnen testen met de vraag: “Wil je €10 lénen?”. Bij “nee!” weet je zeker dat hij doelbewust wel brutaal wil zijn. Is het antwoord “ja” dan bestaat nog de kans dat hij echt niet brutaal wil zijn maar gewoon geen andere keus had (omdat hij bijvoorbeeld bloemen wil kopen voor Anja om het goed te maken met Anja maar zijn pinpas ligt nog bij Anja en Anja wil de deur niet voor hem open doen omdat hij Anja vannacht per ongeluk heel geil de woorden “ik hou van je Tamara” in haar oor fluisterde).

Ander voorbeeld: “ik wil niet voordringen maar mag ik even voor?” Bedoelt deze mevrouw (het zijn meestal mevrouwen die deze vraag aan mij stellen) dat ze echt absoluut niet van voordringen houdt maar ook niet van lang wachten en om dit dilemma op te lossen ‘vraagt’ of ze voor mag, zodat er van voor ‘dringen’ geen sprake meer is? Of is deze mevrouw gewoon zo assertief dat ze, -voor dat ze de boodschappen in het mandje van haar bezem doet en wegvliegt- met voorbedachten rade mij op een dwaalspoor wil brengen met deze vraag? “Ach gusss, die mevrouw kan er echt oprecht helemaal niets aan doen, ze wil helemaal niet voordringen, het overkomt haar gewoon” denk ik dan vaak onnozel 15 minuten later (als ze uiteraard iets in haar mandje had wat blijkbaar net niet in de kassa stond, waarvoor dan iemand van de slagerijafdeling langs moest komen. De slager heeft er dan helaas ook geen verstand van, dus wachtten we nog even op iemand van de afdeling groente ”ja, sorry wist ik veel dat vleestomaten…”).

Erg verwarrend vind ik de ‘ik wil niet.. maar..’-kwesties. Vooral ook omdat iemand totaal niet meer serieus wordt genomen als hij meent dat hij echt iets niet wil. Ik gok dat een schoolarts niet geassocieerd wil worden met ontucht. Als hij echter tegen mijn zoontje zegt: “ik wil niet de pastoor uithangen maar leg je kleren maar daar op de stoel” dan denk ik dat ik mijn ‘go-go-Gadget-honkbalknuppel’ vrij rap in zijn nek leg.

Een andere vrijbrief, en die gebruik ik zelf ook regelmatig, wordt heel mooi verwoord door Nirvana “….that’s okay my will is good!”. In tegenstelling tot de ‘ik wil niet… maar…’ wordt de ‘maar ik bedoelde het goed’ vaak wel eerlijk gebruikt om naïeve foutjes goed te praten. Zo kan een goede vriend natuurlijk nooit boos op je zijn als hij wordt ontslagen omdat je de auto van zijn baas hebt bekrast zolang je dit maar bezegelt met: “ja, maar ik bedoelde het goed!” Ook mijn kinderen kan ik natuurlijk niets kwalijk als ze ‘goed bedoeld’ mijn iPad hebben gewassen met een schuursponsje en zeep. Sterker wordt de ‘ik bedoelde het goed’ als je deze nog aanvult met “ik wilde alleen maar….” Vereiste om de ‘ik wilde alleen maar…’ goed in te zetten is dat hij duidelijk maakt dat wat je goed bedoelde, dat je dat dan goed bedoelde voor het slachtoffer. Dus niet: “Ja maar ik bedoelde het goed, ik wilde alleen even kijken hoe hard hij kan…” maar wel: “ja, maar ik bedoelde het goed, ik wilde alleen maar vroeg thuis zijn omdat ik je zo gemist heb”. In dit geval mag je de waarheid dus enigszins ‘opleugen’, je bedoelde het ten slotte toch goed!

Tot slot, als er echt niets meer te redden valt en een vrijbrief van geen enkele toegevoegde waarde is, dan zou je je heil nog kunnen zoeken in Maar wat hebben we gelachen. #wathebbenwegelachen is groot gemaakt door Pepijn Lanen (AKA @Faberyayo en bekend van o.a. dit). Bijzonder is ook dat ‘maar wat hebben we gelachen’ op twitter inmiddels ook als werkwoord wordt gebruikt: “Gezellig hier, er wordt weer heel wat afge- #maarwathebbenwegelachen” of “ Wat gaan we doen vandaag, gaat er nog ge- #maarwathebbenwegelachen worden vandaag?” In de praktijk gebruik je ‘maar wat hebben we gelachen’ als het leed is geschied en er echt niets meer te redden valt. Er om lachen kan feitelijk alleen nog de pijn verzachten. Stel: door een onhandig grapje over drugs bij de douane in Thailand, heb je kennis gemaakt met de rubberen handschoen. Tijdens het daaropvolgende verblijf in de cel laat je ook nog de zeep vallen. “maar wat hebben we gelachen” zou hier zeker op zijn plaats zijn. Waak er echter wel voor om de ‘maar wat hebben we gelachen’ niet zomaar te gebruiken. Zo zou het zeer ongepast zijn om op de begrafenis van Marc Dutroux te eindigen met “maar wat hebben we gelachen”.

Nog steeds -niet de psycholoog uit willen hangend- sluit hij de ontleding van mijn psychische toestand af met de woorden “… en, wat denk je zelf?” Ik schrik wakker uit mijn gedachten en antwoord: “ach? Maar wat hebben we gelachen!”

Als je zelf nog leuke ‘ik wil niet… maar…’s, ‘ja maar ik bedoelde het goed’s of ‘maar wat hebben we gelachen’s heb, laat het me horen!

Met dank aan @JFAGeerts , voor het woord “opleugen”

Responses

  1. Dat is heel eenvoudig op te lossen, everything before a but is a lie 😉

  2. Geweldige foto, dat ik zo’n jong ter wereld gebracht heb, maar wat hebben we gelachten

    • Muwahaha ha ha! Ja ik sta er zelf ook iedere keer van te kijken! #maarwathebbenwegelachen 😉
      Bedankt voor je reactie!!!

  3. Je blijft in stijl met je grappen, wanneer komt je boek uit.

  4. Hartstikke leuk René! Maar ik had je al gevonden hoor, 3xnix op alle mogelijke manieren gespeld, en ja hoor Bingo!
    Wat het lezen nog leuker zou maken (volgens mij hoor!) is af en toe een leuk plaatje zoals bv http://www.landers.co.uk/Images/psychiatrist%20cartoon.jpg . Maar misschien vind jij dat helemaal nix.
    Ben benieuwd naar je volgende hersenspinsel!

    • Hoi Joke,
      Bedankt voor je reactie! Volgende is al in de maak ik denk dat tie “Bucklerlul” gaat heten. Goeie tip van die plaatjes, daar ga ik zeker wat mee doen, Thnx!

  5. Ik wil niet bot zijn, maar dit is echt 3x nix. Een goedbedoeld advies; laat je even nakijken door een uitgehangen psycholoog.

    • Hoi Martine,
      Nou, als een doorgewinterde bloggert als jij het zegt, dan zal het wel zo zijn. Bedankt voor compliment ? 🙂

  6. Jemig René, je maakt niet alleen slechte grappen maar ook hele goede 🙂
    Maar eeh… ik wil me er niet mee bemoeien maar ik mis een leuke foto van je op je blog (of ik kan hem niet vinden)

    • Ha ha, leuke reactie! De foto ben ik nog mee aan ’t stoeien, bedankt voor de tip!

  7. Hey, ik wil niet flauw zijn hoor, maar de link bij “…kunnen zoeken in “maar wat hebben we gelachen”. #wathebbenwegelachen…” linkt bij mij naar een zoekopdracht naar ‘search’ op Twitter, niet naar #wathebbenwegelachen 😉

    Leuk stuk verder! 🙂

    • Hey Floris, bedankt voor je reactie!
      Ik ga morgen ff kijken of ik dat nog recht kan breien. Bedankt voor de tip!

    • Hey Floris,

      Als het goed is, is het nu aangepast. Ik merk dat het wel even duurt voor de search zichtbaar wordt. Nogmaals bedankt voor de tip!

  8. Haha, leuk geschreven!

    • Hoi Chantal,

      Dank je! Toch wel spannend zo’n eerste keer in het diepe

  9. […] This post was mentioned on Twitter by René Kuiper and René Kuiper, René Kuiper. René Kuiper said: Maar wat hebben we gelachen.. http://wp.me/p1esy6-o […]


Geef een reactie

Categorieën

